lördag 22 maj 2010

Operation och lördagsutflykt

Heeeej!
Nu är det ett tag sen sist jag skrev här - igen! Men när tid, lust och ork finns, så kommer det nåt litet inlägg!

Såhär är det, att i julas upptäckte jag en knöl på halsen. Den gjorde inte ont, men den fanns där. Syntes på utsidan t om, om man tittade noga. Och inte försvann den heller! Så till slut tänkte jag att det kanske är bäst att kolla upp den.


Läkaren på vårdcentralen skickade mig vidare till Falu Lasarett. Först ultraljud, sen togs en mass prover, jag vet inte hur mycket blod jag lämnat, tur jag har nåt kvar, hihi! Vidare blev jag skickad på skiktröntgen.. Punktionsmottagningen där de drog ut vätska ur knölen med en lång nål blev nästa anhalt. Sen kirugen. Väl där visade det sig att remissen skickats till fel avdelning, den skulle till öron-näsa-hals. Och nu så, efter flera månaders turer hit och dit, väntan, provtagningar och röntgen och olika läkare som känt och klämt, så har knölen karvats bort.


I torsdags opererades den bort, igår fick jag komma hem igen. Glad att vara hemma igen, det är ingen hit att ligga på sjukhus! Snarkande och mobiltelefontalande rumskamrater är inget jag saknar eller längtar efter! Nog för att Magnus snarkar ibland, men honom buffar jag bara lite snällt på då, så vänder han sig om och är tyst!
Det har hela tiden talats om lymfom, men ännu har ingen kunnat lämna klart besked på om det är det eller ej, fortfarande är det oklart. Nu är knölen i Uppsala för analys, besked får jag inom två veckor.


Och jag är inte orolig! Jag är ju inte sjuk, har inte haft ont av den där knölen! Men det är klart att jag vill veta vad det är! För om det är lymfom, eller nåt annat konstigt, så är det ju bra om det upptäckts i tid! Så att jag kan få rätt behandling. Så att jag slipper bli sjuk!

Jag är inte så rörlig just nu. Öm i halsen. Känner mig stel. Lite feber och huvudvärk. Jag är lite svullen och öm där knölen satt och där de hade kört ner slangar under operationen och jag går på värktabletter, men jag mår ganska bra!Men jag har svårt att bara vila...

Så idag har vi varit ute och åkt lite, gjort en utflykt. Först till Sågmyra där vi besökte Calimero och Lager 157. Jag hade ett tillgodokvitto där som jag var tvungen att nyttja innan det gick ut, så vi köpte lite nya kläder till Linus. Åt lunch. Njöt.
Sen åkte vi vidare till Insjön, Clas Ohlson, Gripsholm och Småglädjen!
Jag har följt Linda på hennes blogg en längre tid, idag träffade jag henne för första gången! Det var inte alls planerat, men så stod hon där i butiken. Och så fick träffa hennes söta son Gustav också, och hennes man! Så roligt! Lite märklig känsla att träffa någon man "lärt känna" via en blogg, men också kul att ses IRL, få ett ansikte, en röst till orden..
Vår sista anhalt idag var Bäsna Trädgård! Vilket ställe! Har ni chansen så måste ni bara åka dit, det är så fint där! Inte en vanlig handelsträdgård, denna är en upplevelse!







Och såhär trött blir en liten kille när han varit på utflykt
 hela dagen!


Ha en fortsatt skön helg!

Kramar

1 kommentarer:

Linda sa...

Jättekul att få träffa dig! (/er) En glad överraskning! :-)

Hoppas du får en fin mors dag! Kram

Skicka en kommentar